Mi köze a varrógépnek a Rajztanfolyamhoz? Elsőre azt válaszolnánk, hogy olyan messze vannak egymástól, mint Makó Jeruzsálemtől.

A 19. században Elias Howe amerikai feltaláló varrógépet akart készíteni. Egy elemével volt igazán baja, mégpedig a tűvel. A tű egyik vége hegyes, a másik végén pedig ott van a foka, a szem, amiben a cérna van. Láthatjuk, hogy ha egy ilyen tű be lenne rögzítve a varrógépbe, akkor nem működőképes a gép, hiszen a varrógép nem tud átmenni a ruhán – mint az ember keze. Persze az ember keze sem megy át a ruhán a szó szoros értelmében, hanem a ruha másik oldalán átfogjuk a tűt, amikor varrunk. De ez szintén nem elvárható egy géptől.

Egy este aztán jött az „AHÁ!” érzés. Howe olyan tűt készített, aminek a szeme a hegyénél van, és máris megoldódott a probléma. A feje tetejére állította a dolgokat, hiszen a szokásosnál eltérő módon tudta látni a tűt, a hegyét, és a fokát. Az „AHÁ!” érzéshez szükséges a dolgokat másképp látni – ahogy ezt Howe is tette.

Lehet-e fejleszteni azt, hogy a dolgokat „másképp” lássuk? Lehet-e fejleszteni a kreativitás? Vagy ez velünk született képesség kérdése? Sokszor hallom azt, hogy „ááá, nekem nincs tehetségem, én nem tudok rajzolni…, én nem tudok énekelni…, én nem tudok…, én nem tudok…, én nem tudok…” És nem csak a kreatív területekre mondják ezt.

Amikor Norvégiában dolgoztam az egyik munkatársam, aki mellesleg számítógépes tervező-rajzoló volt, mindig el volt ámulva, hogy milyen jól rajzolok – pedig csak néhány vonallal gyorsan felvázoltam neki a műszaki megoldást, ami így sokkal gyorsabb kommunikációt eredményezett, mintha elmagyaráztam volna. Jó, jó, de én „tudok” rajzolni. Nem volt ez mindig így.

képesvagy rajztanfolyam Szolnok Festőest jobb agyféltekés rajzolás

Miről is szól a rajztanfolyam? „Egy utazás a ceruzával”. Tévhit, hogy a rajztanfolyam a rajzolásról szól. Sokkal inkább egy látásmódról. Ezt a látásmódot nehéz elmagyarázni, amíg az ember nem tapasztalja meg. Ha már megtapasztaltad, akkor tudunk róla beszélgetni.

Próbáld meg elmagyarázni egy 5 éves kisrácnak, hogy milyen érzés, amikor motorra pattansz, és élvezed a végtelen szabadságot, ahogy látod magad előtt az út kanyarait, a zöld fákat, ahogy érzed a tavasz illatát, ahogy a szél végigsuhan az arcodon… Aztán amikor a kisrác felnő és megveszi az első motorját, és mindezt megtapasztalja, na akkor már valóságossá válik az ő számára is mindez. Valahogy így van ez a kreatív folyamatokkal is. Amíg nem tapasztalod meg, nem tudod milyen érzés.

képesvagy rajztanfolyam jobb agyféltekés szolnok kecskemét debrecenA rajz csak egy eszköz. Megtanulod a dolgokat úgy látni, ahogy vannak. Nem úgy, ahogy gondolod. „Hány füle van ennek az embernek?” „Kettő!” „Egészen biztos vagy benne? Hány fület látsz?” „Hát, egyet látok.”

Ha pedig a dolgokat igazán látod, a kezeddel lerajzolni már csak gyerekjáték.

A kreatív folyamat része, hogy a problémát felveted, aztán nézegeted, tanulmányozod, körbejárod, közben tanulsz új módszerekről (mert a régiek úgy tűnnek nem működnek), és aztán jön az „AHÁ!” felismerés, maga az ötlet, és így már meg is tudod oldani, mint a varrógépet.

Zárszóul pedig nem kívánhatok mást, mint hogy fejleszd a látásmódod, és találd fel a következő varrógépet! 😊

Ákos

KÉPESVAGY Stúdió

www.kepesvagy.hu/programok/rajztanfolyam/