Tele van a hócipőm az egész válságos sztorival. Ha meglátom a következő „tuti válságkezelés tippek” című posztot vagy emailt, már törlöm is.

Mert mindenki meg tudja mondani a tutit, hogy mit kéne ilyenkor csinálni. A rádióban is egyik reggel – igen, elárulom, szoktam rádiót hallgatni a kocsiban néha, mert keresek jó zenéket, de mindig rájövök, hogy nincs olyan, amit szeretnék, hanem csak reklám és duma van, így hamar ki is kapcsolom-, szóval a rádióban egy fickó szépen elmondta, mit is kéne csinálnia egy cégvezetőnek ilyenkor, miért fontos a reklámozás. De abszolút nem tűnt hitelesnek, inkább csak olyannak, aki megmondja a tutit.

Bár sokmindennel, sok „válságkezelési” módszerrel egyetértek, vagy értem a miértjét, egy dolog mindig hiányzik. Az ember tudja tudatosan, hogy mit kellene csinálnia. De van, hogy nem tudja megtenni. És ilyen ez a mostani helyzet is. Ép ésszel tudod, hogy miket kellene csinálnod, de valahogy néha mégsem tudod végrehajtani. Ismerős?

De miért nem tudod megcsinálni?

Sok oka lehet, de van egy, amiben biztosan egyetértünk. Méghozzá az, hogy az élet túl sok!

Vannak filozófiák és világnézetek, melyek szerint az ember csak egy húsdarab. De azért a legtöbb filozófia és vallás szerint az ember nem csak a teste, hanem van egy szelleme is.

És ez a szellem az, aki vagy jól érzi magát, vagy nem. Képzeld el, ha te csak a tested lennél, akkor például a kisujjad lenne szomorú, amikor egy rossz hírt kapsz, vagy a hátad lenne boldog, ha minden jól alakul az életedben. Hát érezzük azért, hogy ez nem így van. Ezért azt hiszem abban egyetértünk, hogy maga a szellem az, aki ezeket érzi.

De ez nem egy filozófiai tanulmánynak készül, így ebbe nem mélyedünk bele most.

Inkább visszatérünk arra a kijelentésre, hogy az élet túl sok. Vagyis amikor túl sok a kívülről jövő negatív hatás – és valljuk be, akármivel foglalkozol, még ha éppen pörög is a biznisz, mert mondjuk bicikliboltod van, és tavasszal mindenki biciklit vesz, akkor is érnek negatív hatások -, szóval amikor ez túl sok kezd lenni, akkor az ember szépen elkezd nem cselekedni. Ilyenkor hajlamos leülni a kanapéra, és csak sírdogálni. Akár képletesen, de rosszabb esteben szó szerint így van. Aztán valami döntést hoz egyszer, hogy mégiscsak jó lenne felállni onnan, és kezdeni valamit. Csak ez néha lassabban történik, mint ami jó lenne. De a vége mindig jó.

És hogy lehetne felgyorsítani ezt a folyamatot?

Nézd meg, hogy mik vannak negatív hatással rád. A hírek? Hogy folyton mindenki a válságos helyzetről beszél? Az, hogy ha kimész sétálni, úton útfelé maszkos embereket látsz, ami újra és újra emlékeztet arra, hogy veszélyes a helyzet? A lista végtelen lehet.

De ha észreveszed valamiről, hogy az rád rossz hatással van, elveszi a kedved, akkor egyszerűen mi történne, ha kizárnád legalább egy kis időre az életedből? Például ha kikapcsolnád a tv-t a híradóval és minden reklámmal? És inkább olyan dolgokra figyelnél, amik pozitív érzelmekkel töltenek el.

Amire fókuszálsz, az fog nőni…

Amire fóuszálszaz fog nőniSzerda reggel a facebook oldalunkra kitett poszt hihetetlen elérést szerzett. Pontosan erről szólt. Nem véletlen, hogy ennyien like-oltátok, megosztottátok. Azt hiszem, ebben nagyon egyetértettünk, hogy amire fókuszálsz, az fog nőni.

Tudom, hogy nem lehet teljesen kizárni, hogy ne találkozz a hírekkel és a maszkos emberekkel. Mellesleg megfigyelted, hogy amikor felveszed a maszkod, hogy bemenj egy üzletbe, akkor nem kapsz rendesen levegőt? Tiszta őrület. Mint amikor az Űrgolyhók című filmben (egy Star Wars paródia) a Darth Vader-t parodizáló színész (tudod, a fekete ruhás gonosz fickó, akinek egy marha nagy fekete sisakja van) egyszer csak elkezd fuldokolni, és mondja, szedjétek már le ezt a sisakot, mert nem kapok benne levegőt. Hát pont így vagyunk mindannyian. De ha már ez a helyzet, akár viccet is csinálhatunk belőle, mint a Harry Potterben a mumusból. Aki nem olvasta vagy látta volna filmben, van egy szekrény, amiben a mumus van. A mumust úgy lehet legyőzni, ha viccet csinálnak belőle. És sorban állnak a kis varázslónövendékek, és mindenki odaáll a szekrény elé. A mumus mindenkinek más alakot ölt, méghozzá a legnagyobb félelmét. Valakinek egy hatalmas pókot – aki aztán kap görkorcsolyákat mind a nyolc lábára, és szerencsétlennek szétcsúsznak a lábai, mint a kezdő korcsolyázónak.

Amit viszont tudsz tenni magadért, hogy ha egy kis időre is, de kizárod a külvilágot, és olyan dolgot csinálsz, ami annyira leköt, hogy képtelen vagy bármi másra figyelni. A festés és a rajzolás kifejezetten ilyen.

Szerinted miért tartjuk a festőesteket? Többek között ez az egyik. Mert van egy olyan hatása, hogy annyira leköt, amit csinálsz, a festményedet, hogy nem tudsz másra gondolni. És ez a pár óra feltölt – még ha olyan fáradtan mész is haza, mint egy ló, és zsákként dőlsz be az ágyadba.

Most ugyan sajnos nem tudunk festőestet tartani, így helyette otthon festhetsz a segítségünkkel.

De vannak egyéb tevékenységek is, amik ezt a fajta kikapcsolódást megadják. Nekem ilyen például még a biciklizés, a szörfözés, vagy a modellrepülőzés. De ez egyénenként változik. Csak olyan legyen, ami teljesen leköti a figyelmedet. Az extrém sportok, vagy a nagy koncentrációt igénylő tevékenységeknél maga a tevékenység az, ami rákényszerít, hogy odafigyelj. Mert gondolj csak bele, amikor az erdőben biciklizel, és egy pillanatra nem figyelsz – máris a fák között kötsz ki, vagy egy szúrós bokorban. Vagy amikor szörfözöl, és egy pillanatra nem a vízen nézed a hullámokat – a következő hullám biztosan beborít. És rögtön megtapasztalod, milyen egy mosógépben lenni. Lehetne még sorolni.

Így, ha olyan dolgot csinálsz, ami teljesen figyelmet igényel, akkor meglátod, jobban fogod magad érezni. És ha jobban érzed magad, akkor el tudsz kezdeni cselekedni. És ha már egy kis lépést megtettél, akkor a következőt is meg tudod tenni. És így tovább. Szépen a saját hajadnál fogva tudod kihúzni magadat a bajból.

És ezután jöhetnek a különböző válságkezelés módszerek – mert már képes vagy arra, hogy valamit tegyél.

Remélem, tudtam adni pár új nézőpontot, és ez segít akkor is, ha éppen rosszabb helyzetben vagy; de akkor is észben tudod tartani, ha most jobb a helyzeted (legalább van egy plusz eszköz a tarsolyodban).

Ha tetszett az írás, és úgy gondolod, másnak is hasznos és érdekes lehet, kérlek, oszd meg.

Ákos