Vajon lehet ezen javítani?

A rajztanfolyam segíti a látásodat, hogy a részletekre jobban tudj figyelni.

Tudod, szeretem nézni az embereket. Szeretem nézni és megfigyelni, és elgondolkodni azon, amit látok. Amikor ránézel valakire, próbáld ki, hogy megfigyeled az apró részleteket. Mert a részletek fogják kiadni az egészet.

Én folyton ezt csinálom. Legyen szó bármiről. Mindig az apró részletekkel foglalkozom, és így kezdem el látni a teljes egészet. Amikor festőestet tartok, akkor mindig csak és kizárólag az adott részlettel foglalkozom. Azzal, hogy az a rész mindenkinek átmenjen, és mindenki meg tudja csinálni. Nem érdekel, hogy mi lesz a vége, mert az akkor nem fontos. Ami fontos, az az, amit éppen festek, festünk. És így tudom elmondani neked is, hogy hogyan fesd meg azt a képet.

Ugyanezt csináljuk, amikor rajztanfolyamot tartunk, csak ott ezt több napon át. Megtanítunk a részletekre figyelni. És aztán a részletekből összeáll a teljes egész. Na ez a varázslat!

jobb agyféltekés rajztanfolyam

De vehetnénk egy teljesen más példát is. Amikor egy tengeri fúrótoronyra tervezek egy tűzoltóberendezés acélszerkezetét (igen, lebuktam, kettős életet élek, a rajz- és festés oktatáson kívül bizony egy abszolút más területtel is foglalkozom időnként), szóval amikor egy ilyet tervezek, akkor a tervezés során mindig csak az adott részre fókuszálok.

És ahogy szépen haladok a folyamatban, elkezdem látni, hogy hogyan áll össze az egész. Mire a végére érek, már tisztán látom, hogy mit és hol kell megváltoztatni ahhoz, hogy a legjobbat hozzam ki belőle.

Ugyanígy van ez minden megfigyeléssel. Amikor valakire ránézünk, egyből az arcát, a szemét nézzük. Ez az első részlet, amit látunk. Ezért is tulajdonítunk nagy jelentőséget a szemnek. Mondjuk is, hogy a szem a lélek tükre. És valóban. Annyi minden benne van egy ember szemében. Minden érzelmét láthatod benne.

Nemrégiben láttam néhány részt egy sorozatból, és nagyon furcsák voltak először a nagyon közeli kameraképek. Zavartak, mert valahogy filmben én még régi módi vagyok. Megmaradt bennem a gimis emlék, amikor a videószakkörön tanultuk a különböző beállításokat, hogy mikor mennyire közelítünk rá egy emberre. És furcsa volt, hogy ilyen közelről mutatják az ember arcát. Nem láttam az egészet, illetve azt, hogy mi történik körülöttük. Valószínűleg a rendező nagyobb hangsúlyt akart fektetni arra, hogy milyen érzelmeket látni az arcokon.

Az arc nagyon beszédes. Az arcod sok mindent megmutat. És az arcod meg is tud változni. Na nem úgy, hogy ne ismerjenek fel az útleveled alapján amikor elrepülsz nyaralni. Az már inkább egy kémfilmbe való jelenet lenne, vagy a Harry Potterbe. (Itt megjegyzem, hogy valójában még annyira is képes megváltozni az arcod évek alatt, hogy nem fognak tudni felismerni. De ez egy külön történet.)

Amikor beszélsz valakivel, és előfordult már, hogy úgy összességében minden a helyén van, de valami mégis aggaszt vele kapcsolatban? Vagy azzal kapcsolatban, amit beszéltek? És valahogy mégsem kerek az egész. Bizony lehet egy-két apró részlet, ami nem illik bele a képbe. És ezeket az apró részleteket te észreveszed, és ez az, ami miatt így érezhetsz. Hát bizony, az ördög a részletekben rejlik. Ha megtanulsz figyelni a részletekre, akkor könnyen észreveszed őket. És a részletektől lesz valami igazán jó, vagy nem jó. Attól látod az egészet jónak vagy nem jónak. Attól mondod valamire, hogy na hát, ez igen! Vagy azt, hogy hát, végül is nem olyan rossz.

Egy festőesten vagy egy rajztanfolyamon pont ezeket a részletekre figyelést csináljuk. És minél többet csinálsz ilyen dolgot, aminél a részletekre kell figyelni, annál jobban finomodik a látásod.

az ördög a részletekben rejlik - rajztanfolyam

Miért érdemes így tenni? Ez a dolog ugyanis rákényszerít arra, hogy megfigyeld azt, ami ott van. Nem csak automatikusan nézel ki a fejedből, hanem valóban megfigyelsz. És amikor ezt teszed, akkor a figyelmed ott van, azon a dolgon, nem pedig máshol. Például a problémáidon, amik a múltadban vannak, vagy az aggodalmaidon, amik meg a jövőben.

Hanem itt és most vagy. És ez az egyetlen idő és az egyetlen hely arra, hogy valamit változtass, hogy valamit dönts, hogy máshogy csinálsz.

Figyeld meg a dolgokat, amik körülötted vannak, ne csak elmenj mellettük. Mert akkor tudod igazán megfigyelni, és akkor tudsz igazán a legjobban dönteni.

És van még egy velejárója a festésnek (de ugyanígy a rajzolásra is igaz), amit megfigyeltünk. Evelyn, akivel már közel 3 éve dolgozunk együtt, nemrégiben elmesélte, hogy régen borzalmas volt az arcfelismerése. Az embereket a ruhájukról, a járásukról, és egyéb ismertetőjegyeikről ismert csak fel. De az arcáról senkit. Aztán rögtön ahogy elkezdtünk együtt dolgozni, Evelyn elvégezte a rajztanfolyamot nálunk. És utána elkezdett festeni is. Mára már a szolnoki stúdió egyik főinstruktora.

És idővel ez az arcfelismeréses dolog megváltozott. Most már simán felismer valakit, csak az arcáról. Az arcfelismerés a jobb agyfélteke dolga. A rajzolással és festéssel pedig pont ezt a területet erősítjük.

A Szilikon-völgyben, ahol a nagy számítástechnikai cégek vannak, és gőzerővel megy a fejlesztés, bizony jó sok évig küzdöttek az arcfelismerő programokkal. És itt évtizedekről beszélünk. Ma már állítólag elég jól áll a dolog. Ennek egyetlen egy oka van. Számítógéppel könnyű megcsinálni bármilyen olyan feladatot, ami úgymond bal agyféltekés. Például számolni, vagy sorba rakni valamit. És nagyon gyorsan sok ilyen feladatot el lehet végeztetni egy géppel. Még a mozgást is meg lehet csinálni, akár emberét akár állatét – bár azért valljuk be, ezzel is meggyűlt a bajuk, de szépen megoldották már. Sőt, már beszélő robotok is vannak.

Egy valamit viszont nagyon nehéz megcsinálni. Olyan dolgot, amik jobb agyféltekés funkciót kíván.

Hallottál már „kreatív robotról”? Én még nem. Olyan robotot láttam már, ami rajzolt vagy festett. De ott minden mozdulatot előre beprogramoztak. De hogy saját maga felvessen egy problémát, hogy megvizsgálja azt, hogy összerakja a „kirakós darabjait”, aztán hirtelen rájöjjön a megoldásra, „megvilágosodjon”, és aztán a megoldást konkrét formába öntse?

Azt hiszem, hogy erre csak egy Ember képes. Egy olyan ember, mint te. Igen, te minderre képes vagy. Bármit képes vagy megoldani. És ezt nevezzük kreativitásnak. Ami ott van benned.

És ha szeretnéd a kreativitásodat fejleszteni, akkor várunk egy festőtanfolyamon, vagy a rajztanfolyamunkon Szolnokon és Kecskeméten.

Beck Ákos

probléma elemzés megoldás rajztanfolyam