Mi valójában a kreativitás, és lehet-e fejleszteni?

A kreativitást sokan úgy gondolják, hogy az egyenlő egy művészeti tevékenységgel, legyen az festés, rajzolás, agyagozás, zene, papírhajtogatás, vagy bármi, amiben „kreatívkodhatsz”. De a kreativitás az életünk minden percében, az életünk minden területén jelen van (kivéve, ha könyvelő vagy, mert akkor a munkádban ez szigorúan tilos!). Ahhoz, hogy megértsük, hogyan is zajlik a kreativitás folyamata, érdemes nem egy nagy egészként ránézni, hanem szétszedni alkotóelemeire, és aztán összerakni. Mi pont ezt tesszük egy festmény megfestésekor vagy egy tanfolyamon. Részeire bontva építünk fel dolgokat, és az egész meglátása a folyamat vége felé történik.

Akkor most nézzük meg, hogy mi a kreatív folyamat 5 alkotóeleme!

1. A kérdés felvetődése, a probléma szavakba öntése

Már itt elbukhat a dolog, ha nem is tudod megfogalmazni. Így hát végy egy területet, amiről úgy látod, nem a legoptimálisabb – lehet az akár a munkád, akár magánéleti. Nézd meg, hogy milyen eredményeknek kellene ott lenniük, vagyis mi az, amit ott elő kellene állítani, és hogyan is nézne ki, ha minden a legjobban menne.

A kreativitás fejleszthető

Nézzünk egy példát!

Gyuri és Brigi házasok. Egy házasságot együtt teremt a pár, minden nap. Minden nap beleteszik azt a „munkát”, amitől az jó házasság marad. A kapcsolatuk elején megbeszélték, hogy Briginek arra van szüksége, hogy Gyuri minden pénteken egy szál virágot vigyen neki, és minden hónapban elmenjenek egy hétvégére valahova, ahol nem foglalkoznak mással, csak egymással, és beszélgetnek. Tehát Gyurinak a virágot kell odaadnia és minden hónapban a kirándulást kell megszerveznie. Ezzel teszi Brigit boldog feleséggé. Brigi oldalát most nem írom le, és persze Gyuri oldalát is lerövidítettem a példa kedvéért.

Ha minden jól megy, akkor úgy nézne ki, hogy Gyuri pénteken hazafelé a munkából megáll a virágosnál, kiválasztja a legfrissebb, legszebb virágot, olyat, amit Brigi is kedvel, és aztán hazaérve egy nagy öleléssel átadja a virágot, amitől Brigi mosolyog. Aztán hónap utolsó hétvégéje előtt Gyuri lefoglalja a szállást, péntek este beülnek a kocsiba, és elautóznak a szállodába, ahol a mobilokat kikapcsolják, kirándulnak, sétálnak egymás kezét fogva, a tavon csónakáznak – Gyuri evez.

És mi a helyzet valójában? Hát, az elmúlt hetekben a virág elmaradt pénteken, és nem is lett bepótolva. Aztán nem is mentek el a múlt hónapban a hétvégi kirándulásra. Meg úgy fest, hogy ebben a hónapban sem tervezik. Hát, ez így nem túl rózsás…

 

2. A kutatás

Keresd meg, hol lehet a hiba. Áss mélyre, amennyire csak tudsz, deríts fel minden lehetséges hibát, egészen addig, amíg meg nem találod a forrását. Ahogy rátalálsz egy-egy hibára, akkor akár összefüggéseket is tudsz rögtön közöttük kialakítani.

A kreativitás fejleszthető, A kreatív folyamat

Gyuri és Brigi példáját folytatva, Gyuri miután végzett az első pontban leírtakkal, elkezdi visszakövetni, hogy mi az oka mindennek. A virágnál azt találja, hogy péntekenként is többet kellett dolgoznia, így a virágárusához már nem ért oda. Ugyan Brigi ezt soha nem tette szóvá, hogy elmaradt a virág, csak azt látta, hogy Gyuri későn ért haza.

Na de miért nem ért oda a virágoshoz? Kiszaladhatott volna ebédidőben is megvenni a virágot, ha gyorsabban ebédel meg. Tehát nem az a baj, hogy nem ért oda, hanem az, hogy nem is akart nagyon virágot venni. Na de miért nem akart? Mert ő a családban a pénzügyi felelős, és most kicsit húzni kell azon a nadrágszíjon. Mert egy új autót akarnak venni, mert a régi már szét akar esni. Úgyanígy, erre az okra vezethető vissza a hétvégi kirándulás elmaradása. Na ez szuper, megtaláltuk az IGAZI okot!

 

3. A töprengés

Nézd meg, mik állnak a rendelkezésedre, amivel tudnál javítani a dolgon. Itt nem csak fizikai dolgokra kell gondolni, vagy pénzforrásokra. Olyanok is lehetnek, amik már most ott vannak benned, csak nem használod, nem alkalmazod még.

Itt gondolkodunk, hogy milyen megoldást tudnánk kiötölni.

A kreativitás fejleszthető, A kreatív folyamat

Gyuri megnézi, hogy milyen hasznos vagy értékes dolgai, tulajdonságai, tudása és képességei vannak, amik már most a birtokában vannak. Gyuri értékesítő a cégnél, és van két beosztott értékesítő kollégája, akik az ő keze alá dolgoznak. Gyuri volt egy képzésen fél éve, amin hatékony szervezést és időgazdálkodást tanult, de még nem kezdte el használni az ott tanultakat. Gyurinak van egy lakása, ami most ki van adva, de bármikor eladhatná, hogy sok pénzhez jusson belőle – de ez Gyurinak nem tűnik jó ötletnek, mert ő hosszútávon gondolkodik. Gyuri tudja, hogy vehetnének egy kisebb autót is, de családot terveznek, és jó lenne azért nem lecserélni az autót jövőre egy nagyobbra – szóval az autó típusa marad.

Megjegyzés: Ha hiszed, ha nem, ahogy írtam most Gyuri példáját, a legtöbbet ezen a részen töprengtem. Tényleg át akartam nézni mindent, ami Gyuri rendelkezésére áll. 😊

 

4. A megvilágosodás

Ez az „Áhááá!” Nevezhetjük isteni szikrának is. Amikor hirtelen rájössz arra, mivel kellene kezelni a helyzetet. Már attól, hogy rájössz, mi volt az ok, mi volt a hiba (2-es lépés), és rájössz arra, hogyan tudnád pofon egyszerűen kezelni (4-es lépés), varázsütés-szerűen javulni kezdenek a dolgok.

A kreativitás fejleszthető, A kreatív folyamat

Gyuri egyszer csak felkiált: Hát akkor átszervezzük a munkát! Bevezetjük azokat a hatékonyságnövelő módszereket, és a két kollégám is többet tud keresni, az én jutalékom is több lesz, és én is többet tudok keresni. (Ezeket a hatékonysági módszereket most nem írom le, mert Gyuri üzleti titkai. 😉 ) Így nem kell lecsípni a virág és kiránduláspénzből.

Ettől Gyuri megkönnyebbült, mert belül érzi, igen, ez A megoldás, és ez VALÓBAN jó.

De ezután jön még egy fontos dolog!

 

5. Az ellenőrzés

A megoldás konkrét formát ekkor ölt. Kidolgozol egy folyamatot, ami helyrehozza a dolgot, és megnézed, hogy ez valóban javítani fog-e rajta. És aztán persze el is kezded csinálni.

A kreativitás fejleszthető, A kreatív folyamat

Gyuri előveszi a jegyzeteit, és leül a két munkatársával, és elmondja nekik, mit hogyan fognak csinálni innentől. A munkatársak megértik, és egyet is értenek Gyurival, mert ők is látják, hogy ezekkel jóval hatékonyabbak lesznek. Szépen átszervezik a kis 3 fős részlegüket, kidolgozzák az új munkafolyamataikat, és tüstént elkezdenek dolgozni is. Nézik, hogy valóban működik-e a dolog, mégpedig úgy, hogy elkezdik vezetni a napi forgalmukat. És látják, hogy az szépen elkezd nőni, napról napra, hétről hétre. Így biztosak lesznek benne, hogy amit csinálnak, az valóban jól működik.

Ha mindezt sikerült jól elvégezned (ahogy Gyuri), akkor kreatívan megoldottad a problémát, és javulást érsz el. Ha a dolog nem kezdene növekedni, javulni, akkor valószínűleg nem kutattál fel minden okot. Így menj vissza az elejére, és kutass tovább, valószínűleg lesz ott még valami elásva.

Gyuri példájának a végét azért leírom, mert nem maradhat el.

Gyuri pénteken hazafelé a munkából megáll a virágosnál – mert nem kell túlóráznia-, kiválasztja a legfrissebb, legszebb virágot, olyat, amit Brigi is kedvel, és aztán hazaérve egy nagy öleléssel átadja a virágot, amitől Brigi mosolyog. Aztán hónap utolsó hétvégéje előtt Gyuri lefoglalja a szállást, péntek este beülnek a kocsiba, és elautóznak a szállodába, ahol a mobilokat kikapcsolják, kirándulnak, sétálnak egymás kezét fogva, a tavon csónakáznak – Gyuri evez.

És Gyuri tudja, hogy minden rendben van, mert sikerült rendbe hoznia a helyzetet, és Gyuri nyugodt.

 

Ha így nézel a kreativitásra, akkor ugye nem csak a “kreatív” dolgokban lehet hasznodra? Remélem igen. Légy nagyon őszinte magadhoz, mert akkor valóban meg tudod találni, hol, mi a hiba, és valóban javulást tudsz elérni. Legyél te is olyan, mint Gyuri! Sok sikert!

Beck Ákos